Crohns - tarmsjukdom.

För ca 6 år sedan blev jag diagnoserad med Crohns sjukdomen - jag fick en ganska aggresiv behandling direkt och från 3 år tillbaka så har jag varit bra...

... tills nu, troligtvis.


Jag började få "känningar" i februari månad som ont i magen, orolig i magen, diarre... Det som triggade igång det tror jag beror på stress... inre stress.

På vintern hände det mycket i våra liv. Vi hade fullt upp med Malte och hans besök hos sjukgymnast för att bland annat träna upp hans hand, vi fick reda på att vi skulle ha ett barn till, vi bodde i en 2:a som vi var tvugna till att sälja för att skaffa nytt boende så att vi skulle få plats. Sen var det flytten och allt som hade med det att göra... bankpapper, försäkringar, allt som skulle ändras, flyttstädningar ( 2st, då vi tog på oss att städa radhuset vi flyttade in i mot 1 och 1/2 månadshyra) ommålning av två rum och mycket mer.

Droppen var väl när jag skulle komma tillbaka till jobbet från mammaledigheten och får reda på att jag inte har något jobb att komma till!!?? Då facket och jurister blev inblandat... Och denna tvisten pågår ännu!!! Idag har jag inte haft någon inkomst på 3 månader och är inne på 4:de.
Jag har iallafall fått lite vikarietider på dagis/förskola som kommer att plussas på vår inkomst i slutet på denna månaden. Det är ju en jäkla tur att vi har klarat oss på Henkans lön. Och att vi har sådan underbar familj som har stöttat oss med mycket.


Nu har det varit lugnt i magen några veckor, men så i tisdags så fick jag smärtor i magen så att jag var tvungen att gå och lägga mig 1 & 1/2 timme mitt på dagen. På eftermiddagen / kvällen så satte magen igång och jag sov inte många timmar den natten. Det lugnade sig fram tills eftermiddagen på dagen därpå, men bara för att dra igång nattetid igen. Blir det inte bättre nu i natt och imorgon så blir det akuten som gäller för min del... Och alla hatar vi att sitta där och vänta... ;) Men det får man ju tyvärr ta!

 


Crohns sjukdom är en kronisk tarminflammation.
I de sjuka delarna av tarmen kan det uppstå sår som blöder. När det läker bildas ärrvävnad som kan ge förträngningar i tarmen. Det förekommer att sjukdomen bildar inflammatoriska gångar s.k. fistlar, mellan tarmarna.


De vanligaste symtomen är magsmärtor och diarré, ofta flera gånger om dagen. Man kan också få feber, viktminskning, trötthet...
Det förekommer att andra delar av kroppen också drabbas av inflammation, i form av problem med lederna, ögoninflammation eller hudförändringar. Vissa personer klarar sig bra i vardagen medan andra kan bli "inlåsta" i sina hem för att de har sådana jobbiga symtom och är rädda att bege sig hemifrån. En del får genomgå operationer och ta bort sjuka / ärrade delar av sin tarm... Det är då det finns en 10% risk att man kan få en stomipåse för alltid... (Detta skrämmer mig)


Orsaken till sjukdomen är idag inte helt klarlagd. Man vet att flera faktorer spelar in såsom genetiskt arv, (men risken för att sjukdomen ska gå i arv till barnen är ganska liten, runt 1% ) miljöfaktorer, kroppens immunförsvar, en yttre faktor som ökar risken att drabbas är rökning. Och 90 % av de som jag har träffat har lidit av stress i någon form... stressat jobb, liv eller ett stressat inre. Crohns smittar inte!


Idag äter jag tabletter varje dag för att försöka förhindra "återfall"... De 3 första åren hade jag även massor av andra piller och fick behandling med starka läkemedel som gavs via dropp. 

Usch inget jag längtar tillbaka till...  


Det finns så många som är deppade, missnöjda med vardagen och mycket mer...
Men något många av er kan vara glada för är att ni har hälsan i behåll :)
Tänk bara på hur MÅNGA sjukdomar det finns i världen... och ni har inte någon av dom. DET är något ni kan var lyckliga över.  =)


xoxo
 


Kommentarer
Postat av: Sophia

Usch måtte du inte få allt det hemska igen nu när du ska ha en liten till. Nu i årstidsförändringar brukar jag tycka att man kan komma i en "svacka". Jag håller tummarna för dig att det går över.

2010-04-08 @ 20:48:36
URL: http://systersophias.blogg.se/
Postat av: anouk - Gravid

Uscha gumman. Hoppas det löser sig och att det inte kommit tillbaka fullt ut :(

2010-04-09 @ 09:32:42
URL: http://anouk.blogg.se/
Postat av: Katleen

men lilla Sandrrrrra, önskade jag kunde vara hoss dig o snacka lite o dricka kaffe o äta spagetti o ja allt du vet så att du kunde glömma skit o bara tänka på roliga grejor! Usch för sjukdomer! I know!

2010-04-09 @ 12:21:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0