Mjölkfritt till kalaset

Mjölkfria kakor till alla.



Mjölkfri Saftig Sockerkaka med Äpple

50 gr av Karlshamns mjölkfria maragarin (fungerar säkerligen lika bra med annat)
1 & 1/4 dl Havredryck
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
skorpmjöl till formen - (kolla innehållsförteckningen)

Smaksättning: vaniljsocker (jag hade 2 tsk vaniljsocker), kanel eller rivet skal av apelsin.

Form ca 1,5 liter -  175 'C  - gräddningstid 35-40 min

Sätt på ugnen. Smörj och bröa formen. Skala och skiva 1 stort äpple eller 2 små och lägg ut i botten på formen. Vill du kan du ha lite kanel på...
Smält fettet och häll i havredrycken, den kan gärna bli varm. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt den varma vätskan och ev smaksättning. Rör till sist ner mjölet blandat med bakpulver. Häll smeten över äpplena i formen. Grädda genast i nedre delen av ugnen 35-40 min. Låt kakan svalan något i formen innan den stjälps upp.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Mjölkfria Schakrutor



4½ dl vetemjöl
½ dl socker
225g mjölkfritt margarin ( i mitt fall använde jag kalshamns mjölkfria margarin)

2 tsk vaniljsocker
2msk kakao

175-200'C gräddningstid 7-10min

Lägg mjölet i en skål eller i en hög på bordet. Gör en fördjupning och lägg i socker och det mjölkfria margarinet (i bitar). Arbeta ihop till en deg. Blir det kladdigt, låt den stå övertäckt i kylen lite mer än 30 min.

Dela degen i 2 delar, där du tillsätter vaniljsockret i den ena delen och kakaon i den andra delen.

Varje deg delar du nu i 2 delar... så att du har 2 ljusa degar och 2 mörka degar.
Rulla nu ut varje del i lika långa längder och ca: 1½ cm tjocka, så att du har 4 likadana längder.
Lägg en ljus längde brevid en mörk, en mörk längd ovanpå en ljus och en ljus längd ovanpå en mörk. Tryck ihop lite.

***Med fördel så kan du nu rulla in dom i folie för att vila i kylden ca: 1 timme. Skär dem sedan i 5mm tjocka skivor, lägg dom på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i ugnen 7- 10min*** (Själv skippade jag den biten med att lägga den i kylen och det gick jättebra).


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Mjölkfria Chokladsnittar



225gr mjölkfritt margarin
2 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
1 äggula (spara äggvitan och vispa upp den sen till pensling)
2 msk vatten
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

pärlsocker eller mandel som garnering

200'C gräddningstid 10-12 min

Sätt på ugnen. Rör margarin och socker poröst. Rör ner vaniljsocker, kakao, äggula och vatten. Tillsätt sedan mjölet blandat med bakpulvret och arbeta ihop till en deg.
Rulla  ca 4 längder... lika långa som plåten. Lägg dem på ett bakplåtspapper, platta ut dom något med hjälp av 2 fingrar. Pensla med det uppvispade äggvitan och strö sedan över pärlsocker eller mandel. Grädda mitt i ugnen 10-12 min.

Skär längderna i sneda bitar, medans de ännu är varma.

Enjoy!!! mmmmmm :)

Kommentarer
Postat av: Emma

såååå e de bara t att komma t bromölla o smaka då?? Kraaaam

2010-04-24 @ 22:19:26
Postat av: Zandris

Hahahaha... Japp =)

2010-04-24 @ 22:27:02
URL: http://scollection.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0