Bakterie... BLäH!

Farbror doktorn ringde igår...

Senaste veckan har vi tillbringat 2 långa dagar på akuten, samt 3 besök hos vårdcentralen. Varför?

Jo, M fick ett insektsbett av något slag... mygga?? Vi vet faktiskt inte av vad. Men det hela började med en liten röd prick på onsdag eller tosdag förmiddag. När jag kom hem på torsdag eftermiddag så hade det blivit en röd ring runt och på fredagen så var den ännu större... jag ritade med penna, för att ha koll på hur mycket och om den ökade mer. M's farmor ringde till vårdcentralen, där de sa att många hade blivit bitna av insekter och att vi inte skulle komma ner. Då hade han en prick, omringad av rött märke och en hård klump undertill

Vi satte på kompress och alsolgel på fredagen och på lördagsmorgon när vi tog väck det, så började det pulsera ut var. Jag fick torka upp 5ggr innan jag kunde sätta på ny kompress. På kvällen så sov han hos farmor och hon beskrev att det kom var och rätt mycket blod. Vi fortsatte att byta kompressor/plåster med asolgel i några dagar och på tisdagen tyckte jag att det fortfarande var en hård ganska stor kompakt klump undertill. Även om rodnaden var bättre, så jag ringde ner till vårdcentralen igen.
Vi fick tid till onsdagmorgon, därefter en remiss in till Akuten, där vi fick sitta i 7 timmar totalt.

Lisa gjorde oss sällskap de första 2 timmarna :)

Efter 1 timme Nästan 2 timmar Efter 5 timmar

De klämde på M's sår, de stack honom, försökte tömma honom på var och till slut så åkte skalpellen fram... och De satte i tyg/bomull för att dränera såret, för att bli av med var, hindra såret för att sluta sig och för att det ska läka innefrån och ut... stackars lilla M.

På fredagen fick vi åka ner till vårdecentralen för att tvätta såret och lägga om dreneringen. Aj,aj, aj. Tillbaka på lördagen för att tvätta och plåstra om. Söndagen blev det akuten igen, tog "bara" lite mer än 4 timmar, tvättade, diskuterade, plodprov, nytt prov från såret och plåstrade om.



Nu har det kommit små varfyllda prickar runt såret... som små finnar. OCH de ringde igår...
De hade hittat en resistent bakterie i såret (eller att bakterien var resistent mot pencillinet), så pencillinet som han fick i söndags hjälper inte ett skit! Detta kan betyda MÅNGA saker... jag vill helst inte tänka på alla konsekvenser som det KAN få...

Läkaren ringde idag, igen. Och jag vänter på ytterligare ett samtal från dom... vi ska in till Infektionskliniken med M, frågan är bara om när?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0