http://anouk.blogg.se/

http://anouk.blogg.se/

Kopierat från Dianas blogg. (Hon är duktigare/mer vana att skriva än vad jag har. Hihihih)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Halv åtta hos oss!

Vilken trevlig kväll jag precis haft hos Sandra. Tjej- och gravidtjatter när det är som bäst.

Vi kom även på den mest storslagna idén ikväll. Sandra är ett big fan of "Halv åtta hos mig" som rullar på TV4 fyra ggr i veckan... Vi tänkte att vi kör vår egen variant. Här i vår lila by:)

Konceptet är detsamma. 4 människor träffas hemma hos dagens (i vårt fall veckans) värd för att äta en trerättersmiddag och ha trevligt tillsammans. Man betygsätter kvällen efter helhet, upplevelse, smakintryck och underhållning.
Istället för att flashiga TV4 pröjsar oss, sätter var gäst varsin hundring tillsammans med betyg och motivering på kvällen i en burk som endast kan öppnas med konservöppnare. Efter månaden är slut och på plats hos den sista värden öppnar vi burken, räknar samman rösterna och vinnaren kammar hem hela 1200 pix. Inte illa va?;)

Nu behöver vi då två värdar till som vill duka fint, laga gott och skratta tillsammans med oss. Who's on? :D


Kommentarer
Postat av: anouk

Haha gullig du e

2010-03-21 @ 11:04:30
URL: http://anouk.blogg.se/
Postat av: Katleen

så roligt!! Jag hade gärna velat vara med! Men kanske lite dyrt å ka fram o tillbaka 1 ggn i veckan ; )



På flamländska heter programmet: Komen eten

2010-03-21 @ 21:43:29
Postat av: Katti

Njaaää...inte riktigt min grej, men en kul sak :-) Tack för förfrågan iaf

2010-03-22 @ 12:59:20
URL: http://norrlandsbling.blogg.se/
Postat av: anouk - Gravid

sv: Nej jag tycker faktiskt inte att det är leksaker som leksaker. Jag kommer heller inte låta mitt barn leka med gevär/pistoler osv. Tycker det är väldigt dumt att iscensätta krig och våld.



Och självklart reflekterar inte barn över saker som kvinnosyn, sexism osv. Det är ju därför vi som föräldrar måste göra det åt dem. De har inte den kapaciteten än.

Men om dockan kan se ut hur som helst i barnens ögon -VARFÖR ska man då köpa en docka som har ett opropotionerligt huvud och har sexistiska kläder och uttryck?

Då kan man ju lika gärna ge dem en neutral docka? Och låta bli att spä på bilden som råder idag. Det är ju vi konsumenter som skapar den. Så länge det finns efterfrågan finns utbudet. Så länge vi köper skit får vi bara skit. Du kanske inte känt dig nedtryckt pga att du lekt med barbies- Det är ju inte så enkelt. Men denna typ av leksaker är ju ens första kontakt med materialismen, media och "kvinnosynen" idag. När man är ensam och ledsen för att man kanske inte är så smal som man vill vara eller har de rätta kläderna osv- Det är ju ett direkt resultat av samhällets kvinnosyn.



Jag tycker inte att den dockan bidrar till något positivt alls. Sen att barn behöver både "vuxendockor" för att få tillgång till andra typer av lekar och fantasier, det kan jag förstå. Men var finns mormor representerad? Den handikappade? Den mulliga? Den "normala"? Måste de vara superspacklade i kortkort? Varför?



Det kan absolut klagas på tv- och dataspel. Det säger jag ingenting om. Men jag skrev inlägget om bratzdockor för att jag diskuterade bratzdockor i ett forum på fl.

2010-03-23 @ 21:54:50
URL: http://anouk.blogg.se/
Postat av: anouk - Gravid

Man kan btw byta ut det till hallon, men tro mig det är sött ändå. sen ska man ju äta det med socker. prova original först;)

2010-03-23 @ 21:56:28
URL: http://anouk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0