Genus... good or bad??

Jag förstår vad du menar och håller med :)
Hmmm... Är det fel att ge barnen "killsaker" och "tjejsaker"??
Min son leker med bilar, lego, bollar men också med sin damsugare, spis, docka... Vad HAN nu vill leka med. Jag fokuserar inte på om det är kill eller tjejsaker, det är VI vuxna som ska GASTA så jäkla mycket om det!!!
Barnen själva har inte koll på om leksaken är till tjejer eller killar??!!!
Det kanske hade varit bättre om alla föräldrar skulle säga att det är ok att leka med vilka leksaker man vill, eller hur?? även om tjejen väljer att leka med dockor!
Istället för att plocka väck leksaker, för att de är typiska killsaker eller tjejsaker.
Dock är det väl viktigare att fokusera på att lära dom vad som är rätt och vad som är fel, att alla har lika rätt, ett bra självförtroende, förbereda för den dagen de flyttar hemifrån... att kunna stå på egna ben... ja, ni vet vad jag menar.
Om mitt barn själv väljer att antingen va hetro, bi eller homo, är ju faktiskt ett val mitt barn får göra och som jag kommer att stötta till 100 procent. Men jag sticker inte under stolen med att jag gärna vill ha barnbarn och lättast (iallafall nu) är med man och kvinna. Vi är ju skapta med olika saker för att kunna föröka oss.
Nu har vi ju turen att det går och ordna på andra sätt, med lite tid, trix och kostnad - detta gäller så klart alla "kärlekscirklar" ;) men med naturens hjälp måste det vara mellan en kvinna och man.
När det gäller kläder... Alltså... Ni som bloggar om genus och fokuserar så himla mycket på kläder... ekar i mitt huvud.. GENUSHITLERs!!!
Som vissa skriver, så ska man som Nilla säger, skämmas för att man köper en klänning till sin flicka??!! Hur långt ska detta gå? Ska man frysa ut föräldrar och barn som bär klänningar?? Ska man förbjuda keps på killar?? Sluta tillverka dessa grejer?? BRÄNNA DOM!! Ni får faktiskt ge er där...
alla har ett val! Ett val att få välja mellan klänning eller ej, det är fan inget man ska behöva skämmas för!!!
Många av er som bloggar om genus och tillhörande, har gått så långt att ni trycker ner de som inte väljer att tycka 100 som er.
Då försvinner ju hela konceptet typ eller???
(detta gäller inte alla, men tyvärr många)
Jag har mist ett av mina barn och jag förstår inte hur folk orkar slänga så mycket energi på att bry sig om andras val av kläder på sina barn eller andras val av leksaker till sina barn... Njut av den tiden ni har tillsammans med dem ♥
Från en mamma som kommer att fostra mitt barn till att tycka om alla... ÄVEN om man är HETRO ;)
♥Bisexuell♥Hetrosexuell♥Homosexuell♥
♥Blå♥Rosa♥Grön♥Gul♥Röd♥Orange♥
♥Dockor♥Bilar♥
Jag läste Nillas blogg och jag förstår inte hur mycket skit hon får ta, bara för att hon vill att klä sin dotter i klänning eller för att hon helst vill att sitt barn kommer att vara hetro... är det något fel i detta?? (Hon har gjort några inlägg om detta).
Jag tycker inte alls detta är fel,  det betyder inte att man inte kan tycka att det är ok om barnet väljer att bli Bi -eller Homosexuell.

Hmmm... Är det fel att ge barnen "killsaker" och "tjejsaker"??


Min son leker med bilar, lego, bollar men också med sin damsugare, spis, docka... Vad HAN nu vill leka med. Jag fokuserar inte på om det är kill eller tjejsaker, det är VI vuxna som ska GASTA så jäkla mycket om det!!!
Barnen själva har inte koll på om leksaken är till tjejer eller killar??!!!


Det kanske hade varit bättre om alla föräldrar skulle säga att det är ok att leka med vilka leksaker man vill, eller hur?? även om tjejen väljer att leka med dockor!
Istället för att plocka väck leksaker, för att de är typiska killsaker eller tjejsaker.


Dock är det väl viktigare att fokusera på att lära dom vad som är rätt och vad som är fel, att alla har lika rätt, ett bra självförtroende, förbereda för den dagen de flyttar hemifrån... att kunna stå på egna ben... ja, ni vet vad jag menar.


Om mitt barn själv väljer att antingen va hetro, bi eller homo, är ju faktiskt ett val mitt barn får göra och som jag kommer att stötta till 100 procent. Men jag sticker inte under stolen med att jag gärna vill ha barnbarn och lättast (iallafall nu) är med man och kvinna. Vi är ju skapta med olika saker för att kunna föröka oss.
Nu har vi ju turen att det går och ordna på andra sätt, med lite tid, trix och kostnad - detta gäller så klart alla "kärlekscirklar" ;) men med naturens hjälp måste det vara mellan en kvinna och man.


När det gäller kläder... Alltså... Ni som bloggar om genus och fokuserar så himla mycket på kläder... ekar i mitt huvud.. GENUSHITLERs!!!


Som vissa skriver, så ska man som Nilla säger, skämmas för att man köper en klänning till sin flicka??!! Hur långt ska detta gå? Ska man frysa ut föräldrar och barn som bär klänningar?? Ska man förbjuda keps på killar?? Sluta tillverka dessa grejer?? BRÄNNA DOM!! Ni får faktiskt ge er där...


alla har ett val! Ett val att få välja mellan klänning eller ej, det är fan inget man ska behöva skämmas för!!!


Många av er som bloggar om genus och tillhörande, har gått så långt att ni trycker ner de som inte väljer att tycka 100 som er.


Då försvinner ju hela konceptet typ eller???


(detta gäller inte alla, men tyvärr många)



Jag har mist ett av mina barn och jag förstår inte hur folk orkar slänga så mycket energi på att bry sig om andras val av kläder på sina barn eller andras val av leksaker till sina barn... Njut av den tiden ni har tillsammans med dem ♥


Från en mamma som kommer att fostra mitt barn till att tycka om alla... ÄVEN om man är HETRO ;)


♥Bisexuell♥Hetrosexuell♥Homosexuell♥
♥Blå♥Rosa♥Grön♥Gul♥Röd♥Orange♥
♥Dockor♥Bilar♥

Kommentarer
Postat av: Amy

Ja du. Det är ju tyvärr så. Vissa förespråkare kan inte acceptera att andra tycker olika. Precis som Nilla så väljer även jag att sätta klänning på min flicka. Hon har även mkt rosa kläder av den anledningen att hon klär i det och jag gillar rosa. Men hade hon istället varit pojke hade jag faktiskt inte satt på henne alla de rosa kläderna för jag tycker inte det passar. Så tycker jag så jag antar att jag är en av de som förstör för alla genusförespråkare. Men skit samma. Säger precis som du att det viktigaste är väl att lära dom vad som är rätt och fel och inte fokusera så mkt på just kläderna?

2011-02-23 @ 18:13:40
URL: http://hannahsmorsa.se
Postat av: Kussen

Allvar?!?!? E det så mycke gnäll nu för att någon väljer att köpa tex en klänning till sin dotter??? Jag har nog missat en hel del. Jag vet att jag kommer få så jävla mycke påhopp sen när Johan själv får välja att flytta hem till oss för jag är en sån som har "slapp" uppfostran ( när det kommer till kläder och utseende). Han vill ha svart hår, vilket han kommer att få sen om han fortfarande vill ha det ( är mörkare blond i sin naturliga hårfärg) och klä sig som punkare/gothare/syntare ( som jag... skrattar)om det fortfarande är hans stil. Hellre att han mår bättre av att han får visa sin personlighet ( om man nu kan beskriva det så) genom kläder och dyligt än att han ska ha mindervärdeskomplex som jag haft nästan hela mitt jävla liv.





Hans pappa e så anti allt sånt en människa kan bli. Han ska tvingar Johan gå klädd i kläder som Johan riktigt vantrivs i och det drar ner som fan på hans självförtroende. Jag är mer sån att jag vill att mitt barn ska få välja själv vilken stil dom vill ha( inom rimliga gränser då det tex gäller märkeskläder som Johan nu som tur e inte alls är intresserad av)

Fast det kan nog komma sig från att jag alltid fått gå i Malins o Maries fotspår och alltid fått höra att jag ska vara mer som dom. Jag e så långt ifrån deras stilar som det bara går. Först nu för 2 år sen när jag o min man blev ett par acceterade min familj mig som jag är. Jag vill att Johan ska få uttrycka sig på sitt sätt redan nu. Han vet vad han vill ha på sig och se ut osv.



Och sen kan jag säga att jag mååånga gånger faktiskt önskat att Johan bli homosexuell för då vet jag att hans pappa skulle smälla av! hihi För min del skiter jag i vilket. Alla har rätt att älska den dom vill. Så e det bara. :D



Kramis! ( och förlåt för en halv roman som inlägghihi )

2011-02-25 @ 13:15:41
URL: http://ohvavemjag.blogg.se/
Postat av: Lina

åååå va jag håller med!! bloggade själv om detta för ett tag sedan och märkte att det var en heeet potatis! Man ska inte döma, alla ska få klä sig som man vill heter det men tydligen får man som tjejmamma inte köpa rosa klänningar eller dockor till sin flicka! Även om flickan vill ha det?!

2011-03-01 @ 17:37:02
URL: http://absolutlinan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0